اگرچه اجراي اين مصوبه دولت با مقاومتهايي مواجه شد و خبر ثبت سفارش ناگهاني ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري كام كارشناسان حوزه آلودگي هوا را تلخ كرد ولي جايگزيني موتورسيكلت كاربراتوري با انژكتوري اقدامي است كه ميتواند در سالهاي پيش رو مفيد و ارزنده باشد.
محمدعلي احترام عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي مكانيك و انرژي دانشگاه شهيد بهشتي در اينباره ميگويد: تحليل پروژهها نشان ميدهد كه 3عامل خودروهاي ديزلي، موتورسيكلتها و خودروهاي كاربراتوري و منابع ثابت مثل نيروگاهها و پالايشگاهها نقش مهمي در آلودگي هواي تهران دارند اما با توجه به سهم بالاي منابع متحرك در توليد ذرات معلق، تمركز اصلي روي اين منابع است. موتورسيكلتها ميتوانند دقيقا در نقاطي كه حتي خودروهاي پاك و كمآلاينده بهدليل وجود طرح ترافيك با محدوديت مواجه هستند، تردد و ۱۰ برابر بيشتر از خودروها توليد آلودگي كنند بنابراين موتورهاي كاربراتوري چالش جدي را بهوجود آوردهاند چون اين دستگاهها، بهدليل تنظيم نبودن نسبت هوا به سوخت، آلاينده ذرات كمتر از 2.5ميكرون را توليد ميكنند كه در شرايط حاضر مسئله اصلي آلودگي هواي تهران است.
به گفته احترام، موتورسيكلت كاربراتوري استاندارد در هر كيلومتر پيمايش حداكثر 3گرم آلودگي توليد ميكند ولي پس از انجام دستكاري به يك دستگاه فرسوده تبديل ميشود و به جاي 3گرم بر ساعت مجموع آلايندگي، ۱۵ گرم آلودگي توليد ميكند. اين استاديار دانشگاه با اشاره به روند تصويب طرح توقف شمارهگذاري موتورسيكلتهاي كاربراتوري از مهرماه سال گذشته گفت: وقتي جلوگيري از توليد موتورهاي كاربراتوري جديتر شد، شركتهاي سازنده موتور كه پيش از اين محصولات خود را بهراحتي توليد ميكردند و ميفروختند در برابر اين مطالبه ايستادگي كردند كه اين موضوع طبيعي است چون اساساً همه مطالعاتي كه ما داشتيم وقتي به مرحله اجرا ميرسيد توليدكننده مقاومت ميكرد. در موضوع توقف توليد موتور كاربراتوري هم بحث ثبت سفارش ۴۳۰ هزار موتورسيكلت كاربراتوري مطرح شد كه بخش صنعت كشور مدعي شد اين تعداد ثبت سفارش تا قبل از مهر ۹۵، صورت گرفته و طبق مصوبه ميتوانند اين تعداد را توليد كنند.
وي در پايان اظهار كرد: كنترل موتورسيكلتهاي موجود كار سختي است ولي در طرح تبديل موتورهاي موجود به انژكتوري به راهكارهاي كنترلي نيز توجه شده و حتي ورود اين موتورها به ناحيههاي طرح ترافيك مورد بررسي قرار گرفته است. اميدوارم طي سالهاي آينده همان اتفاقي كه براي كاهش محسوس آلايندهCO با حذف خودروهاي كاربراتوري مثل پيكان و پرايد كاربراتوري و انژكتوري شدن آنها افتاد، در مورد ذرات معلق كه جزو آلايندههاي خطرناك هستند نيز رخ دهد.
نظر شما